Catatan Popular

Sabtu, 6 Mac 2010

Dalam hukum hudud, meliwat samada paksa rela atau terpaksa ataupun dipaksa adalah jatuh hukum.
Liwat ialah memasukkan zakar kedalam dubur dan ianya dilaknat oleh agama. Dalam hukum hudud, menjatuhkan kesalahan liwat kepada seseorang, akan sabit sekiranya terdapat 4 orang saksi yang beriman yang mana keempat-empat saksi tersebut nampak dengan jelas lagi bersuluh (kalau lampu padam) akan perlakuan liwat tersebut.
Sekiranya tidak ada saksi yang melihatnya, maka bukti-bukti lain boleh disertakan tetapi pesalah tidak boleh dihukum hudud sebaliknya dihukum takzir.
Takzir ialah hukuman yang digubal oleh pemerintah yang dirasakan bersesuaian dengan situasi semasa.
Persoalannya, adakah sesiapa dari kita atau pun orang yang beriman yang melihat dengan mata kepala sendir zakar Anwar Ibrahim memasuki dubur insan lain? Jika tidak, maka peliharalah mulut kita dari menuduh beliau. Ingatlah bahawa dalam Islam, kita disuruh menutup keaiban orang lain.
Jangan sampai di Padang Mahsyar nanti kita memikul beban tuduhan dan kejian yang kita katakan kepada Encik Anwar Ibrahim semasa di dunia. Dosa kita sedia ada pun sudah tidak terhitung, apakah sanggup untuk kita menambah dosa dengan memfitnah dan mengeji serta mengata insan lain yang sama dengan kita iaitu makhluk yang dijadikan oleh Allah S.W.T? Ingatlah, 1 hari di neraka sama dengan 1000 tahun di dunia. Marilah kita soroti kembali ajaran Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad S.A.W.
Janganlah kita berbalah sesama Islam.
Tidak salah memberi pendapat tetapi janganlah keterlaluan.
Memaki hamun adalah sifat manusia yang telah dirasuk syaitan nir rajimm..

Tiada ulasan: