Catatan Popular

Ahad, 14 Februari 2010

IBUBAPA DERHAKA?

Kita selalu membicarakan kederhakan anak terhadap orang tuanya tapi jarang sekali kita bincangkan kederhakaan ibubapa terhadap anak-anaknya,jika diamati banyak tnggungjawab ibubapa terhadap anak-anaknya yang diabaikan.
Hakikatnya ibubpa itulah yang menderhakai anaknya,anak-anak mungkin gagal mengikut cakap kita tetapi mereka tidak mungkin gagl mengikut sikap kita jesteru cara mendidik anak-anak melaui sikap buln cakap.
Sudah banyak berlaku kes-kes ibubapa menderhakai anak-anak seprti rogol,bunuh dan mendera jika begini sikap kita terhadap anak-anak tidak hairanlah jika ada anak-anak yang meletakan ibubapa dirumah orang-orang tua atau membiarkan mereka bersendirian.
Baru-baru ini bayi dibakar, begitu kejam sekali siapakah mereka ini yang sanggup membunuh anak sendiri dan ada yang sanggup menjadikan anak sebagai pemuas nafsu.
Amaran untuk ibubapa....
  • Ibn Umar berkata bahawa Rasullullah bersabda yang bermaksud siapa yang mengabaikan anaknya dan mencelanya didunia ini,maka Allah akan membongkar cacat celanya pada hari kiamat dihadapan para saksi sebagai blasan yang setimpal.

Tiada ulasan: