Catatan Popular

Selasa, 14 Julai 2009

Saat-saat aku ditalkinkan

HARI berganti hari keadaan ku semakin tenat,tubuhku terkaku seperti mayat diatas katil disalah sebuah hospital yang aku sendiri tidak tahu mengapa aku ditempatkan disini.

Sebelum itu yang aku ingat aku sedang memandu kereta ayah lalu bertembung dengan lori balak dan selepa itu aku tak ingat apa apapandangan ku kabur tidak dapat ku pastikan siapa orang yang berada disekeliling ku,aku terasa dadaku teramat berat dan bahagian pinggang ku sudah tidak terasa apa-apa...nafas ku sesak.

Tiba-tiba tanganku dipegang kuat "Mengucap sayang mengucap......Asyhadual lailahaillallah.."

ucapan itu dibisikan ketelinga ku disertaikan dengan tangisan,itu suara ibu manusia yang pernah mendodoikan aku semasa kecil,manusia yang pernah memberikan susunya yang pernah merotan aku kerana degil.

"Bagaimana dengan keadaannya doktor?",aku amati suara itu,pasti itu suara abang,mungkin abang baru sampai,tenat jawab doktor dengan ringkas.

"Itu kata doktor bang jangan berserah kepada takdir sahaja kita perlu usaha",sudah seminggu aku terlantar diwad ini mengapa baru sekarang abang menjengah?datanglah kesini aku ingin berbicara dengan datanglah.....tetapi mata ku semakin gelap adakah mata ku sudah buta TIDAK!!!!!! aku tidak mahu buta aku masih ingin meliht dunia ini.

"Sabarlah dik banyak-banyak ingatkan Allah,"abangkah yang bersuara itu apa yang aku tanggung ini tidak semudah yang kau lafaskan abang,tolong lah adikmu ini tolong bukakkan mata ku.

"Tekanan darahnya amat rendah"sayup-sayup kedengaran suara doktor,kedengaran juga suara ibu menangis teresak-esak,ibu kau hanya mampu menangissahaja dan bila saatnya kita berpisah tapi ibu aku tidak mahu berpisah dengan mu...tolong lah ibu selamatkan aku.

"Yassin......"`bacaan surah Yassin terngiang-ngiang ditelinga ku,aku tahu itu suara abang tetapi kenapa diperdengarkan dengan suara itu.

apakah aku sudah menghampiri maut????aku takut!!!!! sedetik lagi sakaratul maut datang sedetik lagi Izrail datang sedetik lagi malaikat maut datang....aku diambang sakarul maut....aku semakin tegang dan semakin sendat nafas didada ketika itu aku tidak ingat apa-apa lagi aku tidak kenal siapa-siapa disekeliling ku.

Tolonglah ibu tolonglah aku aku takut tetapi rintihan aku tidak dipedulikan apakah mereka semua sudah pekak?aku dilambung resah gelisah dan penuh kesah keluhan dan rintihan "panas haus dahaga panas...."tetapi tiada siapa yang peduli.

Nenek ku datang "Nenek......""Kau dahaga cu,kau lapar cu mahu air?gelas ini penuh dengan air madu,kalau cucu mahu masuk syurga minum air ini".

"Ibu..."ibu ku datng,ibuku menggoyangkan buah susunya ,"ini ibu mu nak air susu ini yang membesarkam mu buangkan islam matilah dalam agama yahudi.

"Ayah kau datang ayah"...matilah dalam agama yahudi anak ku,matilah didalam agama nasrani itulah agama yang membantu masuk syurga.

"Nenek...ibu ...ayah..."...suara kau kah tadi kenapa kau berubah laku?atau suara syaitan yang ingin memurtadkan aku"?

"Mengucap sayang...mengucap ASHADUALLAILLAIHA ILLALLAH.....ucapan itu diajukan ketelinga ku itu suara ibu tapi lidah ku sudah menjadi kelu.
Manusia manusia ber jubah hitam datang "mari ikut kami "...manusia manusia berjubah hijau datang membawa bersamanya payung hijau,kata nya "mari ikut kami ...,cahaya putih datang ....datang hitam datang sinaran kuning ,cahaya merah datang,'apa ini,apa ini ....?.

AKU LAH SAKARATUL MAUT!!!!!kedinginan menjalar ,merayap perlahan-lahan dari hujung kaki ke hujung rambut dan kini tubuh ku diselimuti sejuk,maka kembalilah aku kesisinya penuh dengan dosa.......

Tiada ulasan: